Merk Volvo City Coach
Carrosserie ZABO
Bouwjaar 1961
Kenteken UB-21-09
Zitplaatsen 30
Soort bus Stadsbus
Naar SVA 1975
Werkgroep Brabant
Vorige eigenaar BBA 549
Status Deze bus is momenteel rijvaardig

  Geschiedenis van deze bus

De eerste generatie stadsbussen van na de oorlog was eind jaren vijftig toe aan vervanging. Zo ook bij de Brabantse BBA, waar de Fordjes ondanks allerlei verbouwingen en moderniseringen aan opvolging toe waren. Die opvolging kwam in de periode 1960-1962, in de vorm van een grote serie bussen die onder de naam City Coaches bekend zouden worden.

De volledige type-aanduiding was Volvo ZABO VZ City Coach. Op een met een Volvo-motor uitgerust chassis, dat overigens door de BBA zelf werd geassembleerd, bouwde ZABO een moderne carrosserie. Die deed van binnen nog wel wat klassiek aan, met de motor voorin en een grote langsbank aan de rechterzijde. Wel heel modern was de automatische, met drie simpele drukknoppen te bedienen versnellingsbak. Hierdoor ontstond een zeer handzame stadsbus.

Behalve bij de BBA vond dit type overigens alleen zijn weg in Zwolle, waar Schutte voor de stadsdienst destijds over veertien City Coaches beschikte. Na jarenlang tot volle tevredenheid de steden in het Brabantse te hebben bediend en nadat medio jaren zestig de Volvomotor nog was vervangen door een DAF, gingen bij de BBA ook de City Coaches buiten dienst. Het laatste dienstvaardige exemplaar, de 549, werd in 1975 overgedragen aan de SVA. Behalve als museumbus werd de 549 in die tijd ook geregeld als “SVA-verkoopbus” ingezet, totdat de komst van een echte verkoopbus dit overbodig maakte. In beheer bij de SVA-werkgroep Brabant en met grote steun van de BBA is de bus in de afgelopen jaren volledig gerestaureerd. Deze prachtige City Coach is dan ook een uitstekend voorbeeld van de tweede generatie BBA-stadsbussen.