Merk | Leyland LVB 668 |
Carrosserie | Verheul |
Bouwjaar | 1968 |
Kenteken | BB-83-60 |
Zitplaatsen | 49 |
Soort bus | Lijndienstbus |
Naar SVA | 2000 |
Werkgroep | Brabant |
Vorige eigenaar | Zuidooster 1113 |
Status | Deze bus is momenteel rijvaardig |
Geschiedenis van deze bus
Met de instroom van de serie 1111 – 1119 schafte de Zuid-Ooster in 1968 de eerste serie standaardstreekbussen aan. Dit hele nieuwe type bus werd overigens nog in de traditionele blauw/crème-uitvoering afgeleverd. Na slechts enkele maanden werd de 1113 langdurig verhuurd aan de CVD in Nijmegen en kreeg daar een andere kleurstelling, gelijk aan die van de in de SVA-collectie aanwezige CVD 438. Na het CVD-tijdperk werd de bus meteen geel/grijs geschilderd om vervolgens nog jaren ingezet te worden vanuit het rayon Venlo. Maart 1981 verdween de 1113 de Zuid-Ooster om omgebouwd te worden tot ESO-foon-instructiebus. Daartoe werd de bus overgeschreven op naam van de VAD. Na diverse trouwe jaren dienst eveneens ingezet als mobiele centrale bij grote evenementen werd de bus verkocht aan de DVM. Enkele belangstellenden kochten in de negentiger jaren de bus en brachten deze onder in de Stichting Oldtimerbus Holland (SOH). Enthousiast begon men met de restauratie maar mede door stallingsproblemen werd de museumbus in restauratie aangeboden aan het Haags Bus Museum die wilde plannen had met deze museumbus. Toen men in Brabant van de plannen hoorde is meteen contact opgenomen met het HBM. Enige tijd later verhuisde de 1113 naar Breda waar na een intensieve restauratie de 1113 na ruim viereneenhalf jaar zware arbeid het “speciaalvoertuig” weer ter keuring werd aangeboden bij de RDW als autobus. Op 23 april 2005 werd de eerste excursierit met de volledig gerestaureerde museumbus uitgevoerd. Inmiddels wordt de 1113 met enige regelmaat ingezet tijdens rijdagen. | |