Merk | DAF MB200DO502 |
Carrosserie | ZABO |
Bouwjaar | 1969 |
Kenteken | AF-19-45 |
Zitplaatsen | 32 |
Soort bus | Stadsbus |
Naar SVA | 1984 |
Werkgroep | Brabant |
Vorige eigenaar | BBA 603 |
Status | Deze bus is momenteel rijvaardig |
Geschiedenis van deze bus
Grote merkentrouw bij sommige busondernemers betekende dat zo'n bedrijf vaak jarenlang een trouwe klant was van een bepaald fabrikaat bus of van een bepaalde carrosseriebouwer. Dat gold ook voor de BBA, de Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten. In tegenstelling tot vele andere grote streekvervoerbedrijven, heeft de BBA jarenlang een geheel eigen aankoopbeleid gevoerd. Daarbij was in de jaren zestig en zeventig vooral het in Ridderkerk gevestigde bedrijf ZABO de favoriet voor het leveren van de carrosserieën. Vele honderden ZABO's, zowel streek- als stadsbussen, zijn er in de loop der jaren voor de BBA gebouwd. In de periode 1967-1971 leverde ZABO een serie van 44 bussen op DAF-chassis, die bestemd waren voor de BBA-stadsdiensten in de verschillende Brabantse gemeenten. Deze wagens, genummerd 583-626, vertegenwoordigden de derde generatie BBA-stadsbussen. Na de Fordjes van vlak na de oorlog (zie SVA-bus 353) als eerste en de City Coaches uit begin jaren zestig (zie SVA-bus 549) als tweede generatie. De DAF's waren in hun tijd zeer zeker moderne bussen. Zo waren ze voorzien van polyester beplating en onder andere uitgerust met stuurbekrachtiging. Toch kwam in de jaren tachtig ook voor hen het einde in zicht. In 1984 kon een vertegenwoordiger van deze serie, namelijk bus nummer 603, worden toegevoegd aan de museumcollectie van de SVA. Uiteraard was het de werkgroep Brabant die het beheer over deze bus kreeg. Geholpen door de oude eigenaar, de BBA, zorgde deze werkgroep er voor dat de wagen weer keurig werd opgeknapt. De rode 603 is daardoor een waardig onderdeel van het rijtje voertuigen dat de ontwikkeling van de BBA-stadsbus laat zien. |