Merk | Mercedes-Benz 207D |
Carrosserie | Mercedes-Benz |
Bouwjaar | 1979 |
Kenteken | FF-81-PZ |
Zitplaatsen | 8 |
Soort bus | Buurtbus |
Naar SVA | 1988 |
Werkgroep | Brabant |
Vorige eigenaar | Zuidooster 7675 |
Status | Deze bus is momenteel rijvaardig |
Geschiedenis van deze bus
Het busvervoer is steeds in beweging, letterlijk en figuurlijk. Belangrijk daarbij zijn de alternatieve vormen van vervoer die in de loop der tijd zijn ontwikkeld. Vooral voor de minder druk bezette en dus minder rendabele buslijnen. Naast het inzetten van kleinere en goedkopere bussen is er, al dan niet met succes, op die stillere lijnen geëxperimenteerd met allerlei vormen van “vervoer op maat”. Zo deed bijvoorbeeld het fenomeen belbus zijn intrede, een bus die afhankelijk van het telefonische verzoek van passagiers rijdt. Een succesvol gebleken vorm van alternatief busvervoer is de buurtbus: een klein achtpersoons busje dat wordt gereden door lokaal verenigde vrijwilligers. Zij zorgen er bij toerbeurt voor dat de bus zijn ritjes maakt. Meestal verbindt een buurtbuslijn enkele malen per dag een aantal kleinere dorpen met een grotere centrumgemeente of een spoorwegstation. Op deze relatief goedkope wijze kan er ook in minder druk bevolkte delen van het land een beperkte openbaar vervoervoorziening in stand worden gehouden. De vrijwilligers worden begeleid door het streekvervoerbedrijf uit die regio, dat doorgaans ook voor het onderhoud van het busje zorgt. De SVA-werkgroep Brabant heeft destijds het initiatief genomen om een buurtbusje in de historische collectie op te nemen. Uiteindelijk werd dit wagen 7675, die zo'n vier a vijf jaar heeft gereden voor het Noord-Limburgse buurtbusproject Horst-America-Melderslo. Nadat het busje nog een tijd als reserve had gediend, werd hij eind 1988 door de Zuidooster, het bedrijf waar de 7675 altijd in beheer was geweest, overgedragen aan de SVA. Zo zorgt deze kleine SVA-bus er voor dat ook het fenomeen buurtbus bewaard zal blijven. |