Logo Stichting Veteraan Autobussen   

Historische-Autobussen.nl - SVA Werkgroep Brabant

        Over de Werkgroep Brabant   |   Nieuws   |   Evenementenagenda   |   Trouwvervoer   |   Wagenpark   |   Fotogallerij   |   Marktplaats   |   Links  

 

Nieuws vanuit de Werkgroep Brabant



Menu
- Excursie Gelderland
- Klusdag Brabant
- Klusdag Brabant
- Besloten ritten
- Met de bus mee
- Verslag B88-excursie
- Klusdag Brabant
- Nieuwjaarsbijeenkomst 2013
- 2013: Nieuwjaarsschoonmaak
- Veteraanbus 171 (2012): Nieuws van de Werkgroep Brabant
- 30 december 2012: Bussen verplaatsen voor het goede doel
- 24 mei 2012: Wederom een verhuizing
- 14 december 2011: Nieuws over de afgelopen maanden binnen de werkgroep

- Nieuwsarchief met nieuws van 1996 tot 2008


Geplaatst op 6 mei 2014.



Excursie Gelderland


Op zaterdag 3 mei organiseerde de werkgroep Brabant een excursie vanuit diverse plaatsen in Noord-Brabant naar de open dag bij de nieuwe stalling van de werkgroep Apeldoorn/Arnhem in Apeldoorn. De geplande route was niet rechtstreeks, maar ging via een historische route door Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. Een bijzonder geslaagde dag, afgeleid uit de louter positieve reacties van deelnemers.

Zaterdagmorgen vroeg. De BBA 944 wordt opgestart in Tilburg. Deze Volvo B10M met standaardstreekbusopbouw van Den Oudsten is een herinnering aan het Sneltreinbussennet dat in 1986 werd opgezet. De lijnen waren een aanvulling op het spoornetwerk en zouden met hoog comfort de concurrentie moeten aangaan met de geneugten van de auto. Vrij vernieuwend was dat de bus maar weinig stopplaatsen kende en voornamelijk via de autosnelweg reed. In eerste instantie valt het gebruik tegen. Later, als ook meer plaatsen langs de route worden aangedaan, maken meer mensen gebruik van de sneltreinbus. Het netwerk wordt langzaam uitgebreid. In 1994 wordt de laatste verbinding geopend en bestaat de sneltreinbus uit vier lijnen: Oosterhout/Breda – Utrecht en ’s-Hertogenbosch/Oosterhout – Dordrecht. In hetzelfde jaar komt het landelijke Interlinernetwerk van de grond. De groene streep vervangt de Sneltreinbus. Inmiddels is ook de Interliner (bijna) passé en is deze in Brabant vervangen door de Brabantliner. Tussen Utrecht, Oosterhout en Breda rijden dagelijks lijn 400 en 401, die met comfortabele Volvo’s op het drukste punt rond de 2500 reizigers per dag vervoeren.



De BBA 944 rijdt ondanks zijn 27 jaar nog steeds bijzonder soepel. Chauffeur Mike Groen verplaatst onder begeleiding van vier anderen van de werkgroep de wagen zonder problemen naar Oosterhout, waar de eerste deelnemers opstappen. Vervolgens wordt iets teruggereden naar het streekbusstation van Breda, de tweede halte. Via de A27 en A59, autosnelwegen waar de sneltreinbus zich het meest thuis voelt, wordt koers gezet richting ’s-Hertogenbosch. Op het station staan meer passagiers klaar, waarna verder wordt gereden richting Veghel.

In Veghel komen we aan bij de remise van de werkgroep Brabant. Onder genot van een kopje koffie met wat lekkers is kort de tijd om de aanwezige museumbussen te bekijken. Een aantal wagens is buiten gezet, anderen zijn binnen te bewonderen. Prominent op het voorterrein staat de Zuidooster 6778 uit 1962. Met dit schitterend pronkstuk van de werkgroep wordt het tweede deel van de reis aangevangen. Onder het genot van gekoelde drankjes worden de 33 excursiegangers meegenomen in een reis terug in de tijd, door een mooi stukje Nederland. Excursieleiders zijn Henk Boons en Roel Knoop, secretaris en routecoördinator van Operation Market Garden 2014. In september van dit jaar organiseren zij rondom Veghel een groots evenement in het kader van de 70-jarige herdenking van de bevrijdingsactie die in de regio in 1944 plaatsvond. Met honderden Jeeps, tanks en andere legervoertuigen wordt de oorspronkelijke route gereden. Met de 6778 wordt de route alvast aangedaan en gaan we terug in de tijd. Een deel van de excursiegangers is speciaal gekleed in kleding van vroeger. Via Veghel wordt dwars door Uden en Mariaheide gereden. Ook het plaatsje Zeeland wordt aangedaan, maar niet voordat kort een bezoek is gebracht aan (het toilet van) de OAD- en Arriva-stalling. Onderweg vertellen Henk en Roel over de gebeurtenissen die hier jaren geleden onder leiding van Montgomery plaatsvonden. Binnendoor wordt naar Grave gereden, waar iedereen uitstapt voor een bezoek aan de John S. Thompson Brug en bijbehorend monument. De rivierbruggen waren essentiële bouwwerken om ongeschonden in bezit te nemen.

Met de volle zon in een rustieke landelijke omgeving is het eigenlijk een straf om weer terug in de bus te moeten, maar we gaan door. Via Overasselt, Molenhoek en Mook duiken we kort Limburg in. De 6778 moet flink werken om de helling van de schitternde Mooksebaan te nemen. In Groesbeek wordt de oude spoorlijn van Nijmegen naar Kleef gepasseerd. In Wyler naderen we de Duitse grens tot een paar meter, maar we slaan linksaf richting Berg en Dal en Nijmegen. Op de Waalkade wordt een fotostop gehouden. Een mooie locatie, die momenteel voor een groot deel opnieuw wordt ingericht vanwege verzakkingen.

Via de A325 rijden we naar Arnhem. Het lukt de 6778 wel om in een keer de John Frostbrug te nemen, waar bij een bushalte nog de laatste instapper staat te wachten. Vervolgens rijden we rechtstreeks naar de nieuwe stalling van de werkgroep Apeldoorn/Arnhem in Apeldoorn, want dat was tenslotte een ander hoofddoel van de excursie. Over deze nieuwe stalling kan elders worden gelezen, maar het is wel geweldig wat voor een ruimte er beschikbaar is gekomen in Apeldoorn.

Na een ontvangst en rondleiding in Apeldoorn werd weer teruggereisd naar Veghel, Den Bosch, Oosterhout en Breda. Bijzonder leuk om eens een kijkje te nemen in Apeldoorn, met een excursie die eens een iets ander karakter had dan gebruikelijk. Dank aan alle chauffeurs, Henk Boons en Roel Knoop, en de mensen van de werkgroep Apeldoorn/Arnhem.

Kaartje met route: mapsengine.google.com

 
 

Geplaatst op 12 januari 2014 (auteur Jan van Brakel).



Klusdag Brabant


Zaterdag 14 december mooi op tijd van huis gereden om een paar uur te helpen met klussen. Samen met Arjen van den Broecke werd na een kopje koffie werd besloten om de meeste aandacht te besteden aan de 110. Op de lijst stonden de niet werkende achterdeuren. Dit bleek een lekkende cilinder. De verlichting van de betaaltafel, en de TL verlichting in de bus volledig werkend te krijgen . Ik begon met het herstellen van de verbinding van de slang naar de ontwaseming rechts. Dat lukt me niet snel , niet zozeer dat ik het niet kon, echter ik trof Robert die aan de 603 begon om de ruitenwissers weer werkend te krijgen. Na wat passen en meten was de aansluiting tot stand gekomen. In de tussentijd Arjen geholpen met de andere zaken in deze wagen. Jan van Woerden ging zijn naaiatelier (5518) voorzien van een kachel, en daarna gewapend met een berg oude kranten tochtgaten stoppen in de stalling, en sprong zelf ook nog bij de activiteiten met de 110, en 603. Ondanks dat ik zelf meer weet van tweetakt dan van diesel kom je met algemene technische vaardigheden/ inzicht best wel een eind. Mijn agenda liet een langere aanwezigheid dan 13:00 uur niet toe. Ik vond het leuk!

 
 

Geplaatst op 21 september 2013.



Klusdag Brabant


Met de naderende kou op de middellange termijn en nog een flink aantal ritten op de korte termijn, was het de 21e september hoognodig om met een grote groep mensen af te reizen naar onze stalling annex werkplaats in de Meijerij. Ofschoon er tussendoor met enige regelmaat door een kleine groep toegewijde vrijwilligers wordt geklust, kunnen met een druk bevolkte najaarsschoonmaak als deze direct grote stappen worden gezet.

De werkplaats is eens flink uitgemest, wat de nodige ruimte heeft opgeleverd. Dit is mooi, want om zuinig met de beperkte middelen om te gaan, is geen vierkante meter te veel gehuurd. Een aardige container vol oud-ijzer zorgt weer voor de nodige inkomsten voor onze werkgroep. Een goede klusdag voor Brabant. Misschien net wat minder leuk dan een rijdag, maar wel af en toe noodzakelijk.

 

Een paar losse foto's van zaterdag 21 september.
 

Geplaatst op 7 september 2013.


Besloten ritten


Niet alle ritten van de werkgroep Brabant staan aangekondigd op de evenementenpagina. Een deel van onze rijdagen zijn voor besloten groepen, voor wie de inzet van onze autobussen van een toegevoegde waarde is. Deze ritten kunnen verschillende doelen hebben. De meest bekende is natuurlijk het trouwvervoer, maar voor bijvoorbeeld jubilea en historische georienteerde excursies is onze vloot bussen nuttig.

 

De MS Friesland uit 1956 voer decennia tussen Harlingen en Terschelling. 7 september ging de 944 onder andere voor deze boot naar West-Friesland.
 

Op zaterdag 7 september 2013 waren twee van onze bussen onderweg voor besloten ritten. De VSL 0-535 was in Rosmalen op pad. Sneltreinbus BBA 944 had een lange rit met een bezoek aan de museumstoomtram Hoorn - Medemblik en de aansluitende museumboot naar Enkhuizen.

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden en onmogelijkheden voor het verhuren van onze bussen, ga dan naar de contactpagina.

Geplaatst op 17 mei 2013.



Met de bus mee


Op 27 april 2013 het boek "Van Marne naar de Meuse in 1963" van schrijver Hans Verhoeff, verschenen. De uitgave is uit de reeks "Met de bus mee" over de historie van het streek(bus)vervoer in Nederland.

Het boek beschrijft aan de hand van teksten (256 pagina's, A4), vele (kleuren)foto's, lijnennetkaarten, dienstregelingen en logo's het streekvervoer zoals dat was in het jaar 1963. Een jaar in een periode dat er nog een grote diversiteit bestond in het streekvervoer, aangezien deze nog voor de tijd van fusies, bedrijfsovernames en gele bussen was.

Een interessante uitgave die het aanschaffen zeker waard is. Het boek is in de boekhandel en via internet te koop voor €39,90.



Geplaatst op 25 april 2013.



Verslag B88-excursie


Op zaterdag 20 april 2013 heeft de Werkgroep Brabant weer een uitermate interessante excursiedag georganiseerd voor donateurs van onze stichting en andere belangstellenden van historische bussen. Vooraf was aan de deelnemers slechts de hoognodige informatie vrijgegeven. De Werkgroep zou de excursie starten met de VSL 0-535, de in 2006 in de collectie opgenomen B88-bus uit 1990. B88 was ook het thema van de excursie. “Vaste klanten” bij de excursies van de Werkgroep Brabant wisten echter dat deze vaak erg leuke verassingen bevatten. En deze verassingen waren er weer, zo werd het bij de deelnemers gedurende dag wel duidelijk!

Om iets voor tienen kamen twee B88-en het busstation van Eindhoven opgereden. De excursiegangers konden kiezen tussen de VSL 0-535 of de witte Twin Tours 40, de voormalige Hermes/ZO 5170. Met twee goedgevulde bussen werd vervolgens de route van lijn 20 richting Helmond gereden. Rijdende langs onder meer het mooie bosgebied van de Herselse Heide werd een introductie gegeven op de rest van de dag en kon met andere deelnemers worden kennisgemaakt.

 

De VSL 0-535 en de Twin Tours 40 in Eindhoven en Asten.
 

Na een klein uur werd de eerste stop gehouden bij de remise van Twin Tours in het Noord-Brabantse Asten. Bij dit touringcarbedrijf werden de deelnemers op de eerste verassing van de dag getrakteerd: de ZuidOoster 5171! De maanden voor de excursie zijn enkelen druk in de weer geweest om deze B88 - van Twin Tours overgenomen - terug te brengen in zijn oorspronkelijke livrei van de voormalige ZuidOoster. Een knappe prestatie die bij velen voor verbaasde gezichten zorgden; het is goed geheim gebleven!

 

De 5171 is de afgelopen maanden in de oude kleuren van de ZuidOoster teruggebracht en poseert hier bij een molen in de buurt van Roggel.
 

Met de VSL 0-535 en de ZuidOoster 5171 werd de reis vervolgd naar een mooie fotostop nabij het dorp Roggel. Hierna werd richting station Roermond getogen, waar voor de innerlijke mens de gelegenheid was voor een korte lunch. Het is te hopen dat de meesten geen beroerde herinnering hebben overgehouden aan de patattent op het busstation, die toevallig op de dag van de excursie door het AD als aller-slechtste frituur van Nederland was uitgeroepen!

De rit ging verder naar Mariahoop, waar een kwekerij hun voormalige RET-bus op de gevoelige plaat liet vastleggen. Vervolgens werd verder afgedaald in de provincie Limburg om uit te komen bij ZN Reizen in Susteren. Naast een onlangs prachtig gerestaureerde Setra konden bij dit bedrijf de (voormalige lijn)bussen worden vastgelegd. In het plaatsje Roosteren, waar u waarschijnlijk ook nog nooit van had gehoord, stond nog een standaardstreekbus in de kleuren van de BBA, die in de jaren 80 en 90 ritten reed bij Maaskant Reizen in opdracht van de BBA.

 

Excursiebus 1 en 2 op het busstation van Roermond, een groepsfoto en de gerestaureerde Setra van ZN-reizen.
 

Terug in Noord-Brabant werd Van Gerwen Tours in Veldhoven bezocht, waar naast diverse touringcars en een in restauratie zijnde museumbus ook een tweetal voormalige Hermes-bussen werden getoond (Parades uit de 1500-serie). In Veldhoven is ook de “showroom” van 2e hands bussen van VDL gevestigd, waar de VSL 0-535 en Zuidooster 5171 na Van Gerwen naar toe reden.

 

Museumbus van Van Gerwen (Veldhoven), een Standaardstreekbus die vroeger bij Maaskant Reizen reed en nog een imposante dubbeldekker, ook weer in veldhoven.
 

Aangekomen bij VDL-CBC kwam de tweede verassing van de dag in zicht. Onderweg tussen Roosteren en Veldhoven kruiste –perfect getimed- een onbekende in BBA-kleuren gestoken B88 beide excursie over een viaduct van de autosnelweg. Als ware “classified information” is door een van de organisatoren maanden geleden een Volvo B10M-55 van Coulant Touring (de 17) overgenomen. Deze is vervolgens onder handen genomen. Het resultaat was een in de oorspronkelijke kleuren teruggebrachte BBA 969, die in Veldhoven gelijk schitterde in de volle zon. De deelnemers werden op deze wijze niet met één, niet met twee, maar met drie B88-en, in de kleuren van de voormalige VSL, ZuidOoster én BBA teruggereden naar het busstation van Eindhoven. Van een deel van de excursiegangers werd na een uitgebreid woord van dank aan de organisatie aldaar afscheid genomen. De rest werd nog getrakteerd op een rit binnendoor naar het station van ’s-Hertogenbosch, met onderweg nog enkele extra fotostops. Hier eindigde dan uiteindelijk een uitermate geslaagde, zonnige, museumbussenexcursie.

 

Links de eerste blik op de BBA 969. Rechts de BBA 969, VSL 0-535 en Zuidooster 5171 naast elkaar Eindhoven.
 

 
 
 

Beide verassingen van de B88-excursie nog eenmaal in volle glorie.
 

Namens het bestuur van de Werkgroep Brabant worden als afsluiting Hans Jagers, en met name Erik Kanters bijzonder bedankt voor de tomeloze inzet die uiteindelijk geleid hebben tot de mooie herinnering die deze dag heeft opgeleverd. Dit naast alle anderen en bedrijven die meegeholpen hebben. Moge het leiden tot nog veel meer leuke excursies in de toekomst!

Geplaatst op 10 maart 2013.



Klusdag Brabant


Afgelopen zondag zijn enkele Brabantse leden naar de stalling nabij Veghel afgetogen om weer eens het een en ander aan ons wagenpark te klussen. Vanwege enkele aanstaande ritten moesten enkele wagens klaargemaakt worden voor inzet. De BBA 603 had last van een schakelprobleem. Ondanks gesleutel aan de wagen en ingeroepen hulp van anderen lukte het niet om de storing direct de verhelpen en zal dit een volgende keer worden aangepakt. De qua tijdperk en type (stadsbus) overeenkomende BBA 110 vervangt de wagen binnenkort bij een besloten, afgehuurde rit.

Bij de BBA 549 is eens grondig naar de verlichting bij de uitstapbak gekeken. Deze leek al een flinke tijd niet meer te werken. Na op diverse punten het circuit door te meten kwam naar voren dat waarschijnlijk jááren geleden, bij de restauratie van de bus, een schroef van de sierstriphouder dwars door de bekabeling was gedraaid. De Werkgroep Rotterdam kan er over meepraten (zie hun bericht van 16 februari). Het geheel is inmiddels hersteld en de verlichting achterin de BBA 549 werkt weer. Als laatste onderhoudsklusje hebben we de Webasto-verwarming in de EMA 191 weer werkzaam gekregen. Tenslotte is een groot deel van de stalling weer eens opgeveegd.

 

De verlichting bij de uitstapdeur van de BBA 549 werkte niet naar behoren.

Een korte testrit op de weg zorgde helaas niet voor de oplossing van het schakelprobleem aan de BBA 603. Rechts twee ZABO-bussen, de BBA 110 van onze Werkgroep en de voormalige BBA 766 bij Rustplaats De Lucht.
 

Een leuke verassing onderweg naar Veghel was de passage van de voormalige BBA 766 op de autosnelweg tussen Everdingen en 's-Hertogenbosch. Deze bus is nu eigendom van een stockcar-racingteam. De wagen is het streekbroertje van de BBA 110, onderdeel van onze collectie. Althans voor wat betreft de kenmerkende hoekige ZABO "Lijn 72"-carrosserie. De BBA 110 heeft een Volvo B58-chassis en komt uit 1973 (ZABO-bouwnummer 1099). De BBA 766 heeft een standaard DAF MB200DKDL600-chassis en is nieuwer (1979, ZABO-bouwnummer 1282, geel kenteken). Ook het Nationaal Busmuseum in Hoogezand heeft een ZABO-bus in de collectie, de NWH 2 uit 975.

Geplaatst op 17 februari 2013.



Nieuwjaarsbijeenkomst


Op zaterdag 12 januari 2013 kwam het voltallige bestuur van onze Werkgroep Brabant bijeen voor een nieuwjaarsbijeenkomst in Gilze-Rijen. Samen met 13 aanwezige werkgroepvrijwilligers en betrokkenen werd teruggekeken op 2012 en vooruitgekeken op 2013.

2012 is voor Brabant weer een roerig jaar geweest, zo begon voorzitter Jan van Setten. Het was helaas noodzakelijk om de opslaglocaties in Odilliapeel en Tilburg te verlaten. Vanuit kostenoverwegingen en door een besluit van Veolia was er eigenlijk geen andere keuze dan de stalling te concentreren tot onze locatie nabij Veghel, waar al bussen stonden van onze werkgroep. De grote mentale en fysieke inspanningen die de verhuizingen inhielden, zullen zich de komende tijd "uitbetalen" in een lagere stallingshuur voor onze werkgroep. Erik Kanters heeft zich na jarenlange inzet ook teruggetrokken als penningmeester. Erik is opgevolgd door Arend Klaassen; geen onbekende in de OV-wereld. Uiteraard is Erik Kanters bedankt voor zijn tomeloze inzet in het bestuur de afgelopen jaren; dit geldt uiteraard ook voor Kees de Vrije.

 

Het bestuur en de vrijwilligers van Brabant tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst in Gilze-Rijen.
 

De Werkgroep Brabant heeft in 2012 onder meer gereden bij de volgende evenementen:
- 8 mei: 150 jarig bestaan van het Stadsarchief Breda (2 bussen)
- 17 mei: presentatie van onze bussen tijdens Hemelvaartsdag op een braderie in Boekel (2 bussen).
- 2 en 3 juni: het elke 2 jaar gehouden Dordt in Stoom (5 bussen)
- eind juli/begin augustus: filmopnamen voor "Matterhorn" (1 bus)
- 10 september: Rondritten in Breda tijdens Open Monumentendag (4 bussen)
- 6 oktober: Molenexcursie door Brabant (3 bussen)
- 20 en 21 oktober: pendelritten voor de Brandweerdagen in Eindhoven (2 bussen)
- 27 oktober: Goed Bezig Bus-dag in 's-Hertogenbosch

Naast de verhuur van onze bussen en de verkoop van diverse busgerelateerde "snuisterijen" heeft ook een aantal opdrachten voor busverplaatsingen ervoor gezorgd dat de Werkgroep Brabant bijna zwarte cijfers heeft kunnen noteren. Voor 2013 gaan we er weer vol en met plezier tegenaan!


Geplaatst op 12 februari 2013.



Nieuwjaarsschoonmaak


De jaarswisseling is al weer eventjes voorbij, maar door de kou van de laatste tijd was het moeilijk klussen in onze werkplaats en stallingsruimte. Inmiddels wordt het weer langzaam beter en komen de eerste Brabantse ritten van 2013 met rasse schreden dichterbij. Reden genoeg om begin februari te starten met de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen!

 

Werkzaamheden voor het seizoen 2013.
 

Op 9 februari vertrokken de BBA 110 en BBA 603 naar respectievelijk Breda en Tilburg. Bij de 110 werden de krukaskeering vernieuwd om olielekkage te stoppen. Bij de 603 vond in Tilburg een motorreiniging plaats en is de onderzijde met een onderwasser gereinigd. Vervolgens werd de wagen op een put gezet en verder klaargemaakt voor het nieuwe jaar. Hierbij zijn onder meer de smeerpunten gesmeerd en zijn nog enkele andere zaken aan de wagen gesmeerd en verholpen. Terug naar onze stalling zijn de wagens tenslotte nog afgetankt en gewassen. Zaterdag 16 februari worden nog twee andere wagens aan hetzelfde lot onderworpen om weer fris en fruitig aan het nieuwe jaar te beginnen.


Oorspronkelijk geplaatst in tijdschrift de Veteraanbus 171 (december 2012). Auteur Jan Vrijs.



Nieuws van de werkgroep Brabant


Concentratie stallingsruimtes voltooid
Onze werkgroep heeft een drukke tijd achter de rug waarbij de verhuizing centraal stond. De stalling in Odiliapeel is ontruimd. De daar gestalde bussen en de aanwezige voorraad onderdelen zijn naar de stalling in Keldonk overgebracht. Deze verhuizing vergde een grote inspanning van onze medewerkers. Zonder anderen tekort te willen doen is een woord van waardering aan Hans Jagers wel op zijn plaats. Hij zorgde voor het transport tussen Odiliapeel en Keldonk door het beschikbaar stellen van meerdere vrachtwagens, zodat de verhuizing vlot verliep.

Op 9 augustus meldde Veolia dat de container met onderdelen, die al sinds 1996 gestald werd op het garageterrein van Veolia in Tilburg voor 20 augustus moest verdwijnen. Ook deze spoedklus is tot een goed einde gekomen met namen ook door de inspanningen van Erik Kanters.

 

De BBA 176 werd overgebracht van Odiliapeel naar Keldonk, nadat de ruimte in Odiliapeel werd afgestoten.
 

Werkgroepbestuur
Binnen het werkgroepbestuur van Brabant hebben enkele mutaties plaatsgevonden. Dhr. Arend Klaassen is Erik Kanters opgevolgd als penningmeester. Helaas is de nieuwe man van exploitatie gestopt en heeft Rudi Boeren de afdeling Exploitatie tijdelijk weer op zich genomen. We zijn nu opnieuw op zoek naar een nieuw bestuurslid, die de Exploitatie wil gaan uitvoeren.

Deelname evenementen
We hebben in de afgelopen periode met onze bussen voor een aantal evenementen gereden. Een kort overzicht hiervan. Op 13 april 2012 was onze BBA 353 prominent aanweizg in een TV-uitzending van de 2e aflevering van de serie "Oorlogsverhalen" met de titel "De mysterieuze dood van tante Johanna" van Omroep MAX. 12 mei jongsleden vierde het Gemeente Archief Breda het 150-jarig jubileum. Tevens werd die dag het gedigitaliseerde BBA foto-archief gepresenteerd. De 549 en 603 reden voor het publiek een route door de stad waarbij een "verteller" uitleg gaf over de diverse bezienswaardigheden. Helaas begaf op de terugweg de compressor van de 353 het en moest de bus bij Veolia in Tilburg ondergebracht worden. Het bleek dat de krukas van de compressor gebroken was. De nieuwe compressor wordt inmiddels aangepast voor gebruik in de 353.

2 en 3 juni waren wij present bij "Dordt in Stoom". Ingezet vanuit Brabant werden de 1113, 6778, 603, 110, 191 en 549. Ook dit jaar was er weer veel belangstelling en konden de liefhebbers weer genieten van allerlei vervoermiddelen, al dan niet door stoom aangedreven. De SVA verzorgde weer het vervoer tussen het station en het centrum van Dordrecht.

Op 2 september reden in verband met "Open Monumentendag" de 549, 603, 191 en 1113 in de gemeente Breda een route tussen de Oude Vest in het centrum van de stad en Ulvenhout warbij ook "Het Ginneken" werd aangedaan. Helaas heeft de organisator verzuimd om in de media bekend te maken dat er een speciale busdienst waardoor veel mensen niet wisten dat ze gratis van onze bussen gebruik mochten maken. Ook het mooie weer zorgde ervoor dat de belangstelling wat tegenviel. De mensen die wel een ritje maakten met onze bussen waren enthousiast.

Op 7 oktober was de werkgroep Branant met 5 bussen en een verkoopstand actief op de "Goed Bezig Bus"-dag bij Arriva in 's-Hertogenbosch. Een geslaagde dag met veel belangstelling van het publiek.

Het DAF Museum in Eindhoven organiseerde op 20 en 21 oktober de zogenaamde "Museum Brandweerdagen". Hierbij was in het museum een expositie over de DAF brandweerwagens ingericht terwijl bij de DAF-fabrieken een groot aantal brandweerwagens was opgesteld. Tussen beide locaties pendelden 4 bussen, waaronder 2 bussen van ons (de Zuidooster 6778 en BBA 603). De passagiers waren erg tevreden over de door ons uitgevoerde ritten en kochten in grote getale stickers, foto's en balpennen die door de conducteurs werden aangeboden.




Geplaatst op 30 december 2012



Bussen verplaatsen voor het goede doel


Van dinsdag 18 tot zaterdag 22 december 2012 waren enkele tientallen medewerkers van onze stichting druk bezig om net aan het einde van het jaar de verschillende werkgroepen nog een interessante financiële injectie te verschaffen door het uitvoeren van een grootschalig bussentransport. Een last-minute opdracht van VDL Bus Center aan Erik Kanters van de Werkgroep Brabant om bussen over te brengen van de VDL-vestiging in Heerenveen naar Valkenswaard was hiervan de oorzaak.

De voormalige Connexxion-bussen hadden tot 9 december 2012 dienstgedaan in de concessie Noord- en Zuidwest-Friesland, maar waren daar verdrongen door een grotendeels nieuwe vloot Arriva-bussen. De getransporteerde voertuigen –Ambassadors en een viertal Procities (“Fryskers”)- zijn naar Noord-Brabant overgebracht voor de verkoop (waarschijnlijk export).

 

Een van de convooien van Heerenveen naar Valkenswaard passeert de parkeerplaats Rivierduin in Flevoland.
 

De vrijwilligers van de verschillende werkgroepen hebben gezamenlijk de prestatie geleverd om in 5 dagen 54 bussen te verplaatsen tussen beide VDL-vestigingen. Samen met een uitgeleende voormalige buurtbus en de voormalige Hermes 4903 van de Brabantse vrijwilliger Hans Jagers hebben we in totaal meer dan 15.000 kilometers schadevrij gereden. De professionaliteit, enthousiasme en gedrevenheid van de verschillende vrijwilligers heeft ertoe bijgedragen dat een eerste vervolgopdracht voor begin januari 2013 inmiddels is overeengekomen. Ook de inkomsten van die opdracht(en) kunnen de kachels in deze koude wintermaanden nog langer laten branden.

Iedereen die nu of in de toekomst een bijdrage aan zulke bustransporten levert; dank! Zoekt u zelf toegewijde buschauffeurs die voor u op incidentele basis bussen moeten transporteren? Neem contact op met de afdeling verhuur op onze contactpagina.


Geplaatst op 24 mei 2012



Nieuws over de afgelopen maanden binnen de werkgroep


Ook de Werkgroep Brabant ontkomt niet aan de algehele financiële situatie dat ook wij erg op de kosten moeten letten. Mede hierdoor hebben wij besloten om de "werkplaatshal" in Odilliapeel 1 juli 2012 te verlaten. Alle onderdelen en verzamelingen die daar opgeslagen liggen zullen de komende maanden moeten worden verhuisd naar onze stalling in Keldonk. Indien nodig kunnen we daar nog enkele meters ruimte bijhuren.

Deze besliisingen maakt de werkruimte in keldonk niet makkelijker voor de toekomst, maar het is helaas wel noodzakelijk. De prijzen van de huren zijn immers fors. Er komt dus wederom een hels karwei aan voor de vrijwilligers van onze Werkgroep. Deze verhuizing betekent dat we helaas afscheid moeten gaan nemen van diverse onderdelen en verzamelingen. Ook het uitzoeken hiervan zal veel tijd in beslag nemen.


Geplaatst op 14 december 2011



Nieuws over de afgelopen maanden binnen de werkgroep


In 2011 is er heel hard gewerkt door onze vrijwilligers. Een vaste “harde kern” heeft dat jaar héél veel werk verzet. Een stok achter de deur was wel de viering van het 30-jarig bestaan van de werkgroep. Immers 30 jaar geleden werd de bruine VOLVO met een Verheul carrosserie van de Brabantse streekvervoerder BBA overgenomen. In de afgelopen jaren is die bus helemaal gerestaureerd waarbij het interieur origineel is gebleven. Helaas is dat interieur nu hard aan vervanging toe…Maar in die 30 jaren is de collectie groter gegroeid tot een omvang van 18 museumbussen. En dat hadden er makkelijk meer kunnen zijn, maar iedere keer wordt zeer weloverwogen de keus gemaakt of de aangeboden bus in de collectie wordt opgenomen. Helaas is het niet mogelijk dat van iedere soort een bus bewaard blijft. Hadden we tot enkele jaren geleden het geluk dat de locale streekvervoerders nog ruimte in hun stallingen voor ons over hadden; dat is nu niet meer. De stallingskosten voor de museumbussen zijn thans immens en drukken erg zwaar op de exploitatie-begroting!

In de maanden voor de viering van ons 30-jarig bestaansjubileum is onder andere hard gewerkt aan de kinderziektes van de BBA Ford 353, een benzine slurper van het bouwjaar 1947. Voordat het oudje aan de 2e jeugd kon beginnen is alle leiding werk vanaf de compressor naar de luchttank vervangen. Ook wat andere kleine probleempjes staken de kop op. Maar die werden allemaal overwonnen door onze doorzetters. Op weg naar de keuring begaf het afblaasventiel het en dat moest dus vervangen worden voor een nieuwe keuringsafspraak gemaakt kon worden. Kort voordat de museumbus tijdens Open Monumenten Dag in Breda een “optreden” had werd de goedkeuring weer verkregen. Bij terugkomst van de Open Monumenten Dag moest de V-snaar opnieuw vastgezet worden en een luchtlekkage worden verholpen… Daarna was DAF 881 aan de beurt. In de weken voor de Open Dag werd in Keldonk tot in de late uurtjes gewerkt om andere luchtbalgen te plaatsen. Dankzij de hulp van het DAF Museum werden er vervangende exemplaren gevonden omdat de oorspronkelijke exemplaren echt niet meer aan te komen waren. Ook dit was een klus waarbij bloed, zweet en tranen bij te pas kwamen om het probleem met de luchtbalgen te verhelpen. De gele gelede was er wel bij op de Open Dag, maar werd de week erna pas goedgekeurd! Dit was toch wel weer een kroon op het werk van de zeer hard werkende vrijwilligers.

Alle museumbussen op een na, waren present op de Open Dag. Helaas had het technische probleem van de laatste aanwinst, de Hermes Interliner 4888 nog niet onder controle. Verder was alles op eigen kracht naar de expositie-locatie gekomen, Alleen dat was al een groot compliment waard voor de jubilerende werkgroep! Een prachtige dag met ongeveer 1000 bezoekers, leden, oud-leden, oud werknemers van BBA en Zuid-Ooster alsmede buurtbewoners en busenthousiasten uit het hele land, kwamen de prachtige museumvloot bekijken! Het was een groot genot om de kleurrijke museumbussen op een locatie te mogen zien staan.

Enkele weken daarna stond weer een deel van de collectie tentoongesteld. Dit keer stonden de bussen met een DAF historie op het fabrieksterrein in Eindhoven in de warme oktober zon. De DAF’s 6778 en 191 reden samen met oude collega’s van Bergerhof Tours hun rondjes tussen het fabrieksterrein en het DAF Museum. Ruim 2000 betalen bezoekers kwamen de tentoongestelde bussen, zo’n 50 stuks, in die 2 dagen bekijken.

 

De bussen uit Brabant die aanwezig waren in Eindhoven.
 

Op de terugweg op de eerste dag waarvan iedereen moe maar voldaan op weg huiswaard was, sloeg het noodlot toe! Een klapband van de linkerband op de vooras verstoorde de gezellige terugrit. Met een hele berg geluk en stuurmanskunst van de chauffeur stond de bus even later op de rechter vluchtstrook. Ook het overige verkeer had het zonder deuken en krassen het er goed van afgebracht! Later werd de weg gemarkeerd en kon de bandenfirma m.b.t. van de sleper die ook al ter plaatse was geroepen de rechter voorband vervangen en konden we weer onze weg vervolgen…. Een stukje polyester wat ontbreekt uit de wielbak herinnerd nu ons nog aan die rit. Op de dag erna werd de ex EMA bus weer zonder problemen ingezet!

In de maanden oktober en november hebben de vrijwilligers wat rust genomen; er was immers de laatste maanden erg veel werk verzet en moest het thuisfront ook weer de nodige aandacht krijgen. Er zijn diverse kleine klussen aan diverse museumbussen verricht, ook werd DAF 6778 weer keurklaar gemaakt en ter keuring aangeboden. Dee keer werd de keuringsrit zonder problemen gemaakt en werd het 49-jarige oudje zonder problemen goedgekeurd.

Nu zijn we aan de winterstop begonnen. In principe wordt er niet gereden, enerzijds om wat grotere klussen aan te pakken en anderzijds om geen pekel-schade op te lopen….


 
 
Copyright 2012-2014 - Werkgroep Brabant van de Stichting Veteraan Autobussen - Contact